[column] Hoe het virus marketing verandert
- B2b
- 23 mrt 2020 @ 11:26
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen - Innovatie
- 23 mrt 2020 @ 11:26
- Leo van Sister
Het coronavirus zal iedereen aan het denken zetten, uiteraard ook de marketeers. Wat kunnen we nu al zeggen over het post-coronatijdperk in marketingtermen? Merkcommissaris Leo van Sister doet een eerste beschouwing.
De levensmiddelenhandel werd door de coronacrisis gedwongen om hun bedrijfsvoering snel aan te passen en voor de kwetsbare ouderen werd een speciaal boodschappenuurtje ingevoerd. Grote retailketens struikelen over elkaar met het tijdelijk sluiten van hun winkels om besmettingsgevaar in te dammen. En doen ze dat niet, dan lopen ze het risico alles te verliezen vanwege hun ‘foute’ handelen.
Grote delen van de samenleving werden door de overheid stilgelegd zoals de cultuur (musea etc.), de complete horeca, de reissector en de recreatiesector. En talloze ook grote evenementen zijn afgelast. Wat te doen met al die voorraden en al die investeringen in de voorbereiding van evenementen en tentoonstellingen? De sportsector ligt eveneens compleet stil.
De marketeers achter al deze sectoren worden nu gedwongen om anders naar de wereld te kijken en te bedenken hoe zij de consument en klant van ná de coronacrisis het beste kunnen bedienen. Die zal zeker niet hetzelfde zijn. Wellicht gaat het zover dat we de marktvraag helemaal opnieuw moeten uitvinden en vormgeven.
De consument, wij de burgers, zijn op zoek naar nieuwe zekerheden en zoeken naarstig naar meer en nieuwe vormen van gezondheid en veiligheid. Welke producten, diensten, concepten en merken passen daarbij?
Een aantal horecaondernemers gaat in ieder geval niet bij de pakken neerzitten en starten een reeks van zogenoemde korte keten-concepten. Veelal pakketten uit de regio van boeren en tuinders, die samen met horecamensen en retailers levensmiddelenpakketten samenstellen en die rechtstreeks aan de consumenten aanbieden. Dat is goed voor de regio en tegelijk een kleinere belasting op het milieu omdat er veel minder transport nodig is.
Ook zien we heel veel horecabedrijven met nieuwe diensten als thuisbezorgen en afhalen starten. Eerst disruptie, maar ook snel aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid.
De snelst groeiende business is ongetwijfeld die van de mondkapjes. De hele wereld en Nederland voorop smacht naar grotere voorraden. En overschotten kunnen nieuwe bestemmingen krijgen.
The world will never be the same: RESET
We leren intussen om anders te werken. Door thuis te werken, al dan niet met de rest van het gezin, verandert je werkpatroon en communicatiestijl. Dit zal effecten hebben op de ICT-branche, de communicatiesector, de bouwmarkten en de vastgoed met hun overschot aan kantoren. Wat kunnen of beter gezegd moeten wij marketeers hiermee?
De overheidssteun die nu is aangeboden helpt velen om een het een tijdje te kunnen uitzingen.
Voor marketeers en ondernemers is het nu juist goed om nieuwe energie te stoppen in het bedenken, uitvinden, onderzoeken en uitwerken van nieuwe diensten en producten die passen bij het post-corona tijdperk.
Adverteerders zetten de boel op slot
Door de sluiting van de horeca en vele retailketens zijn afzetkanalen voor een groot deels afgesloten. Vrijwel meteen werden bij vele merken de campagnes stopgezet of uitgesteld. Ook de reclame- en mediawereld krijgt een enorme dreun. Talpa heeft al ontslagen aangekondigd. Wat betekent dat in marketingtermen?
Kun je de energie, tijd en creativiteit in deze sector nu anders inzetten op maatschappelijk vlak en ook uitdenken wat er na corona gaat gebeuren. Afwachten is geen optie. Innovatie loont altijd, just do it!
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Wouter Rusius van Jumbo: 'We kunnen adverteerders en bureaus...
- Ellen Waalderbos versterkt marketingteam BBP Media
- 'Het merk Jean Bâton is een mooi voorbeeld van een goede...
- 'Feyenoord is een prachtig merk met een gigantisch bereik'
- SNS, Zeeman en Hornbach genomineerd voor Nima Marketing...
- [branded content] Versterk met PostLab de inzet van je mediamix
Laatste Nieuws
- Merkstrateeg Michel van Velde deelt... 16-05-2024
- 'Ons onderbewuste verraadt wat we... 16-05-2024
- Efteling opnieuw Klantvriendelijkste... 15-05-2024
- 'Feyenoord is een prachtig merk met... 15-05-2024
- Kantar: leidraad voor merkgroei14-05-2024
- Tim Zuidgeest van Unravel: 'Budget... 14-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing